In memory of Grandfather - Sri Surikuchhi Agnihotra Somayajulu garu and his father, my great grandfather Sri Surikuchhi Rama Somayajulu garu, Krishna Yajurveda Pandit. He was given the honour of Brahma Radham in Baroda, for the recitation of full Veda continuously with appropriate breaks (Velpur, West Godavari District, Andhra Pradesh, India).
The English version giving statements relevant to management is from the Book of Dr. S. Kannan, Vedic Management, Taxmann.
Telugu meaning is understood from the TTD publications on Krishna Yajurvedam.
English translation by Arthur Berriedale Keith is available in https://sacred-texts.com/hin/yv/index.htm
1. ii-3-11
Kanda 2- Praphataka 3 - Anuvaka 11
Mantra 10.
శ॒తమా॑న-మ్భవతి శ॒తాయుః॒ పురు॑ష-శ్శ॒తేన్ద్రి॑య॒ ఆయు॑ష్యే॒వేన్ద్రి॒యే ప్రతి॑తిష్ఠ॒త్యథో॒ ఖలు॒ యావ॑తీ॒-స్సమా॑ ఏ॒ష్య-న్మన్యే॑త॒ తావ॑న్మానగ్గ్ స్యా॒-థ్సమృ॑ద్ధ్యా
Man lives a hundred years and has a hundred powers (Kannan - English translation and explanation)
Kanda 2- Praphataka 3
2.3 - ఆదిత్యేభ్యో భువద్వద్భ్యశ్చరుం - కృష్ణ యజుర్వేద తైత్తిరీయ సంహితా పాఠః
To listen Krishana Yajurveda - Taittiriya Samhita
https://vedicheritage.gov.in/samhitas/yajurveda/krishna-yajurveda/taittiriya-samhita-video/
Go to Video Kanda 2 - Praphataka 3
This praphataka has many mantras and ishtis or yajnas related to longevity and relief from diseases.
6. i-1-10
Mantra 7
శాసా॑నా సౌమన॒స-మ్ప్ర॒జాగ్ం సౌభాగ్య-న్త॒నూమ్ । అ॒గ్నేరను॑వ్రతా భూ॒త్వా స-న్న॑హ్యే సుకృ॒తాయ॒ కమ్
Gird the body for good action.
1.1 - ఇషే త్వోర్జే త్వా - కృష్ణ యజుర్వేద తైత్తిరీయ సంహితా పాఠః
https://vignanam.org/telugu/kyts-1.1-ishe-tvorje-tva-krishna-yajurveda-taittiriya-samhita-patha.html
Mr. Kannan interprets the mantra as put on the belt for action.
To be of service to Agni to do good deeds and get benefits of welfare, good body, good mind, and good persons (children).
Beseeching favour, offspring, prosperity, in devotion to Agni, I gird my body for good action. - Arthur Berriedale Keith
https://sacred-texts.com/hin/yv/yv01.htm
13. 1-8-15
Mantra 6
స్సమ॒హమి॑న్ద్రి॒యేణ॑ వీ॒ర్యే॑ణ
Be United with power and strength.
May I be united with power and strength. Arthur Berriedale Keith
1.8 - అనుమత్యై పురోడాశమష్టాకపాలం - కృష్ణ యజుర్వేద తైత్తిరీయ సంహితా పాఠః
1-8 has many anuvakas giving details of various aspects Rajasooya yaga.
To listen:
https://www.youtube.com/watch?v=p5b-7NzPStk
https://www.youtube.com/watch?v=p5b-7NzPStk&list=PLtPBR-KypqiH_WFfSVvxfEXfXYY3vi-0l&index=8
14. 5-7-9
Mantra 1
మయి॑ గృహ్ణా॒మ్యగ్రే॑ అ॒గ్నిగ్ం రా॒యస్పోషా॑య సుప్రజా॒స్త్వాయ॑ సు॒వీర్యా॑య । మయి॑ ప్ర॒జా-మ్మయి॒ వర్చో॑ దధా॒మ్యరి॑ష్టా-స్స్యామ త॒నువా॑ సు॒వీరాః|
Be unharmed in your body
In me I take first Agni, For increase of wealth, for good offspring with noble heroes; In me offspring, in me radiance I place; May we be unharmed in our body with good heroes. - - Arthur Berriedale Keith
5.7 - యో వా అయథా దేవతం - కృష్ణ యజుర్వేద తైత్తిరీయ సంహితా పాఠః - ఉపానువాక్యావశిష్టకర్మనిరూపణం
15. 6-5-1
Mantra 6
చఖ్షు॒ర్వా ఏ॒త-ద్య॒జ్ఞస్య॒ యదు॒క్థ్య॑-స్తస్మా॑దు॒క్థ్యగ్ం॑ హు॒తగ్ం సోమా॑ అ॒న్వాయ॑న్తి॒ తస్మా॑దా॒త్మా చఖ్షు॒రన్వే॑తి॒ తస్మా॒దేకం॒-యఀన్త॑-మ్బ॒హవో-ఽను॑ యన్తి॒ తస్మా॒దేకో॑ బహూ॒నా-మ్భ॒ద్రో భ॑వతి॒ తస్మా॒దేకో॑ బ॒హ్వీర్జా॒యా వి॑న్దతే॒ యది॑ కా॒మయే॑తా-ద్ధ్వ॒ర్యు-రా॒త్మానం॑-యఀజ్ఞ యశ॒సేనా᳚-ర్పయేయ॒-మిత్య॑న్త॒రా-ఽఽహ॑వ॒నీయ॑-ఞ్చ హవి॒ర్ధాన॑-ఞ్చ॒ తిష్ఠ॒న్నవ॑ నయే- -దా॒త్మాన॑మే॒వ య॑జ్ఞయశ॒సేనా᳚ర్పయతి॒ యది॑ కా॒మయే॑త॒ యజ॑మానం-యఀజ్ఞ యశ॒సేనా᳚ర్పయేయ॒-మిత్య॑న్త॒రా స॑దోహవిర్ధా॒నే తిష్ఠ॒న్నవ॑ నయే॒-ద్యజ॑మానమే॒వ య॑జ్ఞయశ॒సేనా᳚-ర్పయతి॒
The body follows the eye.
The Ukthya is the eye of the sacrifice; therefore the Somas follow the Ukthya when offered; therefore the body follows the eye; therefore as one goes many follow; therefore one becomes superior among many; therefore one wins many wives. If the Adhvaryu desire, 'May I bestow upon myself the glory of the sacrifice', standing between the Ahavaniya and the oblation-holder he should pour (it) down]; verily he bestows upon himself the glory of the sacrifice. If he desire, 'May I bestow upon the sacrificer the glory of the sacrifice', he should pour (it) down standing between the Sadas and the oblation-holder; verily he bestows upon the sacrificer the glory of the sacrifice. - Arthur Berriedale Keith
6.5 - ఇన్ద్రో వృత్రాయ వజ్రముదయచ్ఛత్ - కృష్ణ యజుర్వేదీయ తైత్తిరీయ సంహితాయాం షష్ఠకాణ్డే పఞ్చమః ప్రశ్నః - సోమమన్త్రబ్రాహ్మణనిరూపణం.
16. 7.3.9
సా వి॒రా-డ్వి॒క్రమ్యా॑తిష్ఠ॒-ద్బ్రహ్మ॑ణా దే॒వేష్వన్నే॒నా-సు॑రేషు॒ తే దే॒వా అ॑కామయన్తో॒భయ॒గ్ం॒ సం-వృ ॑ఞ్జీమహి॒ బ్రహ్మ॒ చాన్న॒-ఞ్చేతి॒ త ఏ॒తా విగ్ం॑శ॒తిగ్ం రాత్రీ॑రపశ్య॒-న్తతో॒ వై త ఉ॒భయ॒గ్ం॒ సమ॑వృఞ్జత॒ బ్రహ్మ॒ చాన్న॑-ఞ్చ బ్రహ్మవర్చ॒సినో-ఽన్నా॒దా అ॑భవ॒న్॒. య ఏ॒వం-విద్వాగ్ంస॑ ఏ॒తా ఆస॑త ఉ॒భయ॑మే॒వ సం-వృ ॑ఞ్జతే॒ బ్రహ్మ॒ చా-ఽన్న॑-ఞ్చ బ్రహ్మవర్చ॒సినో-ఽన్నా॒దా భ॑వన్తి॒ ద్వే వా ఏ॒తే వి॒రాజౌ॒ తయో॑రే॒వ నానా॒ ప్రతి॑ తిష్ఠన్తి వి॒గ్ం॒శో వై పురు॑షో॒ దశ॒ హస్త్యా॑ అ॒ఙ్గుల॑యో॒ దశ॒ పద్యా॒ యావా॑నే॒వ పురు॑ష॒స్త-మా॒ప్త్వో-త్తి॑ష్ఠన్తి॒
Man is twentyfold, ten fingers and ten toes
The Viraj dividing itself stayed among the gods with the holy power (Brahman), among the Asuras with food. The gods desired, 'May we acquire both the holy power (Brahman) and food! They saw (the rite of) these twenty nights. Then indeed they acquired both the holy power (Brahman) and food, and became resplendent and eaters of food. Those, who knowing thus perform (the rite of) these nights, acquire both the holy power (Brahman) and food [1], and become resplendent and eaters of food. They (make up) two Virajs; verily separately in them they find support. Man is twentyfold, ten fingers and ten toes; verily obtaining the greatness of man they cease (the rite). - Arthur Berriedale Keith
7.3 - ప్రజవం వా ఏతేన యన్తి - కృష్ణ యజుర్వేదీయ తైత్తిరీయ సంహితాయాం సప్తమకాణ్డే తృతీయః ప్రశ్నః - సత్రజాతనిరూపణం
17. 6.1.1
There are ten fingers and ten toes and the body is the twenty fist,
He purifies (him) with twenty-one (stalks); there are ten fingers and ten toes, and the body is the twenty first; he thus completely purifies the man [8] - Arthur Berriedale Keith
Stalks - we say dharbhas.
36. 1-7-7
Speech shall be sweet.
49. 1-5-2
Intelligence is inspiration and skill is expiration
70. 5-2-5
There is so much strength in man.
Pub. 4.2.2025
No comments:
Post a Comment